Opper
- Brand Design
- Web Development
- Online Marketing
- Advertising
- Employer Branding
In de digitale wereld van vandaag is het verbeteren van je lokale vindbaarheid niet langer een optionele strategie: het is onmisbaar voor online succes. Vooral voor lokale bedrijven. In deze blog lees je waarom lokale SEO belangrijk is en geven we je tips om maximaal resultaat te behalen. We sluiten af met een blik op de toekomst van Google.
Lokale SEO is het optimaliseren van de lokale vindbaarheid van een website of fysieke bedrijfslocatie in zoekmachines. Google wil altijd het beste resultaat laten zien en de locatie speelt hierin een steeds prominentere rol. 46% van alle Google-zoekopdrachten heeft een lokale intentie. Dit betekent dat bijna de helft van alle zoekopdrachten gericht is op het vinden van informatie of diensten in de buurt.
Met een stijging in mobiel zoeken en gebruikers die steeds vaker ‘bij mij in de buurt’ toevoegen aan zoekopdrachten, is lokale SEO een must voor bedrijven die lokaal willen concurreren en groeien. Wanneer je hierop inspeelt, trek je dus relevante bezoekers aan die al naar jou op zoek zijn. Ook maak je meer kans om bovenaan de zoekresultaten van Google te verschijnen.
Google Mijn Bedrijf is een niet-te-missen hulpmiddel voor lokale SEO. Vul je gegevens in en houd deze up-to-date. Belangrijk zijn onderdelen als adres, telefoonnummer, openingstijden, social profielen, representatieve foto’s, een goede beschrijving inclusief lokale zoekwoorden etc. Een compleet profiel verhoogt de kans dat jouw onderneming opvalt in lokale zoekopdrachten en in Google Maps. Een prominente plaatsing kan weer leiden tot meer clicks naar je website én tot leads.
Het is belangrijk dat je goed aansluit op de zoekopdracht die je doelgroep ingeeft in zoekmachines. Dit kun je doen door het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek en de resultaten te gebruiken op je website. Denk aan keywords in titels op je website, meta data, headers en natuurlijk de content zelf. Voeg plaatsnamen, lokale bezienswaardigheden en/of regionale uitdrukkingen toe in de content. En ook een must: maak een contactpagina met locaties en/of lokale landingspagina’s voor op je website.
Al jaren een big deal voor bedrijven: positieve beoordelingen. En dus ook voor je lokale SEO. Moedig tevreden klanten aan om beoordelingen achter te laten op platforms als Google Mijn Bedrijf en andere relevante reviewsites. Reageer altijd professioneel op positieve beoordelingen, maar ook op de negatieve. Door actief om beoordelingen te vragen en hierop te reageren, laat je zien dat je betrokken en transparant bent. Dat wekt weer vertrouwen bij potentiële klanten. Daarnaast waardeert Google het wanneer je reageert op beoordelingen, wat terug te zien is in de organische posities. Win-win.
Omdat lokale zoekopdrachten vaak via mobiele apparaten plaatsvinden, is een mobielvriendelijke website een must. Een snelle, responsive website zorgt voor een betere gebruikerservaring. Dit geeft de lokale zoekrankings een duwtje in de rug. Zorg dat je site snel laadt en makkelijk te gebruiken is op kleinere schermen.
Content die specifiek een lokaal publiek aanspreekt, werkt goed om je zichtbaarheid in lokale zoekopdrachten te verhogen. Bijvoorbeeld lokaal nieuws, evenementen en/of interessante informatie. Plaats per artikel maximaal twee regionale links naar andere relevante content. Onthoud: kwaliteit telt. Google kijkt naast jouw website ook naar de kwaliteit van de websites waar je naar linkt. Google moet jou gaan zien als expert in je vakgebied.
Zorg dat je backlinks van andere lokale bedrijven en organisaties krijgt. Hiermee bouw je lokale online autoriteit op. Backlinks zijn linkjes op andere websites die verwijzen naar jouw website. Die worden gezien als referentie. Wij raden je aan om veel regionale backlinks te verzamelen. En het belangrijkste bij deze backlinks: de relevantie en link met je bedrijf. Dit telt zwaar mee in de lokale rankings van Google.
Bovenstaande tips zijn belangrijk om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Maar er is meer. Het is een must dat je website (technisch) goed is ingericht. Factoren zoals de laadsnelheid, een goede URL-structuur, het oplossen van broken links, de optimalisatie van meta data en de mobielvriendelijkheid spelen hierin een grote rol.
Search Generative Experience: de toekomst
Google is op dit moment druk bezig met het ontwikkelen van Search Generative Experience. Ze willen hiermee de zoekervaring verbeteren. Dankzij AI, machine learning en natuurlijke taalverwerking begrijpt Google zoekopdrachten steeds beter. Hierdoor worden ook steeds relevantere zoekresultaten getoond. Naar verwachting zullen lokale resultaten nog prominenter aanwezig worden in de zoekresultaten van Google.
Wil je jouw lokale SEO verbeteren en wil je hier graag eens over sparren? Onze specialisten staan voor je klaar met scherpe inzichten. Online succes, om de hoek.
Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.