Customer journey

Van behoefte tot aankoop en verder

Je hebt een product of oplossing waar mensen écht op zitten te wachten. Dus klanten komen vanzelf wel naar je toe, toch? Was het maar zo’n feest. Om je kansen zo groot mogelijk te maken, moeten we weten hoe je doelgroepen zich gedragen. Van behoefte tot aankoop – én daarna. We noemen dat de klantreis of in goed Engels: customer journey.

Customer journey mapping

We voelen je allereerst flink aan de tand over alles wat je nu doet. Zo willen we bijvoorbeeld exact weten hoe je funnel eruitziet. Welke gaten er te vullen zijn. Niet met praatjes, maar met content, activiteiten en mechanismen die raken en werken. En die gebruiken we dan precies daar waar je doelgroep zit, anders heb je er niets aan.

  • We zorgen dat je vroegtijdig en onderscheidend bij je klanten in beeld bent.
  • We houden de aandacht vast met slimme touchpoints in alle fases.
  • We laten je content en activiteiten perfect aansluiten op het moment in de journey.

Fases van de klantreis

Je customer journey heeft meerdere fases, die we uitwerken op basis van het See-Think-Do-Care-model van Google. Er is overigens een grote kans dat je meerdere klantreizen hebt, want de ene klant is de andere niet. Maar laten we het hier nog even eenvoudig houden.

See

Dit is het begin van de customer journey, waarbij we ons richten op het bekender en zichtbaarder maken van je merk en je producten of diensten.

Think    

Je potentiële klant is in overweging en actief op zoek naar jouw product of dienst. We optimaliseren de kans dat hij of zij bij jou terecht komt.

Do    

Hard work pays off, zeggen ze weleens. Je klant kiest nu voor jouw product of dienst via jouw kanaal. Conversion, baby!

Care

Als iemand eenmaal klant bij je is, moet je ervoor zorgen dat hij of zij klant blijft. Logisch, zou Cruijff gezegd hebben. Dus gaan we de relatie verdiepen, met als doel dat de klant een ambassadeur voor het leven wordt. Of in elk geval zo lang mogelijk.

Een customer journey die nooit eindigt

Als je die klanten eindelijk binnen hebt, ben je natuurlijk wel gek als je ze zomaar laat gaan. Je wil dat ze blijven en met regelmaat bij je blijven kopen. Het optimaliseren van de klantreis is dan ook een continu proces, waarbij we stiekem bij je klanten instappen om precies te weten hoe we ze blijven prikkelen en verleiden. Meten, analyseren, optimaliseren, aan de bak!