De Bossche
WoonBoulevard
- Social media
- Online advertising
- Contentmarketing
- SEO
Rake content en slimme advertising zorgen voor (digitale) groei.
TikTok is uitgegroeid tot veel meer dan alleen een platform voor dansjes of Gen Z. Het is nu een volwaardig marketingkanaal waar bedrijven zich onderscheiden, gevonden worden en scoren.
De cijfers spreken voor zich:
Deze indrukwekkende cijfers maken TikTok tot een platform dat je als bedrijf niet meer kunt negeren. Met zo'n hoge betrokkenheid heb je goede kansen om jouw doelgroep effectief te bereiken. Lees verder en ontdek waarom TikTok-marketing werkt, wat de mogelijkheden zijn en hoe je eenvoudig kunt starten om resultaten te behalen.
TikTok als zoekmachine: SEO en hashtags
In onze blog over online marketing trends van 2025 vertelden we al dat steeds meer mensen hun vragen niet meer aan Google stellen, maar TikTok of andere socialmediakanalen als zoekmachine gebruiken. Waarom? Omdat ze visueel willen zien hoe iets werkt, waar ze moeten zijn, of wat ze kunnen verwachten. Wanneer je op TikTok een recept zoekt, vind je niet alleen het recept, maar heb je ook gelijk een beeld hoe je het klaarmaakt.
Vindbaar zijn op TikTok en andere social media lijkt veel op SEO: het draait om de juiste factoren en aandachtspunten. Wij sommen de belangrijkste tips voor je op:
Verwerk zoekwoorden en hoofdonderwerpen in je caption én in de video zelf.
Verwerk veelgestelde vragen in je video, waarmee je inspeelt op de informatiebehoefte van de doelgroep.
Zorg voor een pakkend begin van de video, waarin je meteen het onderwerp duidelijk maakt.
Maak gebruik van relevante hashtags.
Post regelmatig en consistent en zorg voor interactie met je volgers.
Gebruik de tools die je vindt op TikTok, zoals trending muziek en effecten.
Zorg voor authentieke content die gericht is op jouw niche of branche.
Eigenlijk behandel je een TikTok-video, zoals je normaal een SEO-artikel of blog zou maken. Focus op relevantie, zoekwoorden en het aanspreken van je doelgroep.
TikTok draait om snelle, pakkende video’s met impact. Geen perfect plaatje, maar echtheid. Dit is wat deze vorm van content uniek maakt:
Je kunt je kernboodschap direct overbrengen
Creativiteit staat centraal
Het draait om authenticiteit
Kort en krachtig van karakter
Ook Instagram en YouTube zijn op short-form video gesprongen, maar TikTok was de pionier en heeft daardoor een flinke voorsprong. TikTok zet de trend en loopt daarmee voor op de andere platforms. Wil je mee met deze stroom? Dan is het belangrijk om TikTok-marketing in te zetten voor jouw bedrijf.
Creative bravery vs. branded content
Op TikTok werken gelikte branded video’s niet. Maak gebruik van de elementen die TikTok biedt, bijvoorbeeld via de TikTok Studio. Zorg voor consistentie en herkenbaarheid in je video’s, zonder de brand manual op de voet te volgen. Voorbeelden die hierin uitblinken zijn Duolingo en Ryanair, maar ook aan kleine spelers die met humor en herkenning viraal gaan. Wat Ryanair goed doet, is content maken waar de doelgroep zich mee kan identificeren op basis van humor. Zij delen idyllische plaatjes van reisbestemmingen maar ook grappige memes over reizen. Door dit soort content te gebruiken, houdt de marketingstrategie van Ryanair bestaande gebruikers betrokken en trekt ze nieuw publiek aan dat geëntertaind wil worden.
Tip van ons: blijf trouw aan je merk, maar durf buiten de lijntjes te kleuren. Echtheid is het belangrijkst. Je hoeft geen clown te zijn om op te vallen.
TikTok is geen plek om alleen maar te zenden. Het is een plek waar je samenkomt met je doelgroep, en ook gezamenlijke content maakt. Draag jouw boodschap goed uit, maar kijk vooral ook naar wat jouw doelgroep graag op het platform wil zien. Reageer op hun vragen, speel in op reacties en prikkel mensen om mee te doen in een gesprek.
Wat helpt bij community building:
Reageer actief op video’s in jouw branche
Maak video’s als reactie op comments
Herhaal formats die werken, maar blijf inspelen op trends
Stel vragen, wees benaderbaar, daag uit
Het is belangrijk om te weten dat reacties, likes, saves en reposts zorgen voor een hogere ranking in het algoritme. Met dit in het achterhoofd kun je dus nadenken over wat voor type content je wilt plaatsen. Wat maakt de content die jouw bedrijf maakt leuk, prikkelend of ‘shareable’?
Bedrijven die dit stukje communityopbouw echt omarmen zijn bijvoorbeeld: Hema, bol en Gisou. Zij spreken de vlotte, snappy taal van de doelgroep en gebruiken de social kanalen om hen direct aan te spreken. Een paar manieren waaruit blijkt dat zij communityopbouw omarmen:
User-generated content: content gemaakt door klanten met een bepaalde passende hashtag. Deze content wordt herplaatst, waardoor volgers zich onderdeel van de gemeenschap voelen.
Influencers en ambassadeurs: samenwerkingen met influencers die producten promoten en persoonlijke ervaringen delen binnen de community.
Verhalen en interacties: Q&A’s, polls en klantverhalen zorgen voor betrokkenheid en maken volgers deel van het merkverhaal.
Klantgerichte communicatie: actieve interactie met volgers zorgt voor een klantrelatie en stimuleert gesprekken.
Event- en productlanceringen: exclusieve evenementen en online campagnes versterken de loyaliteit en creëren een gevoel van exclusiviteit.
Bovenstaande voorbeelden zorgen ervoor dat ze voortborduren op culturele relevantie, waardoor je een actieve en loyale klantengroep krijgt.
Of je nu in de retail zit, horeca runt of in de B2B sector werkt, er is altijd een manier waarop je TikTok in kunt zetten in jouw voordeel. Wat zien wij veel per sector? We hebben een aantal formats voor je op een rijtje gezet:
Sector |
Dit zien we veel |
Mode |
Get ready With Me, tutorials & reviews, trends & challenges |
Retail & E-commerce |
Unboxings, klantreviews, stylingtips, behind-the-scenes |
B2B |
Mini-tips, mythes ontkrachten, how-to’s, meet the team |
Gezondheid & fitness |
Workouts & challenges, motivatievideo’s, tips & tricks |
Reizen & toerisme |
Reisvlogs, tips & hacks |
Eten & drinken |
Receptvideo’s, challenges of handige kook- of keukentips |
Het is dus belangrijk om te kijken naar welke TikTok formats er passen bij jouw merkidentiteit. Buiten dat het makkelijker is om content te maken wat bij jouw merk past, sluit het beter aan bij de doelgroep.
Dus waarom TikTok? Omdat het niet alleen een platform voor entertainment is, maar ook een krachtig marketinginstrument voor bedrijven. Het biedt kansen om je merk te laten groeien door middel van short-form video’s, optimalisatie voor social search, creatieve content en communitybuilding. Tijd om TikTok in je voordeel te gebruiken en aansluiting te vinden bij jouw doelgroep!
Sparren over een TikTok-strategie die bij je past? Neem contact op met Blue Dragon.
Rake content en slimme advertising zorgen voor (digitale) groei.
Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.