Campagnestrategie

Een campagne zonder strategie is als een kip zonder kop

Je wil iets lanceren. Of de naamsbekendheid van je merk vergroten. Je doelgroep aansporen lekker betrokken te zijn. Wat het ook is: je wil iets en je wil dat het aanslaat. Ze zeggen weleens dat een doel zonder plan gewoon een wens is. Nou, iets met je campagne willen bereiken zonder ijzersterke strategie is… dagdromen. Een slimme campagnestrategie is dus onmisbaar en dat weet je zelf ook wel. Want het enige dat je wil, is resultaat. Dat komt goed uit, want dat willen wij ook.

Wat bied je aan en wat wil je bereiken?

Natuurlijk moeten wij als geen ander weten wat voor product, dienst, activiteit of wat dan ook je aanbiedt. Je snapt dat bijvoorbeeld de verkoop van motorkleding een compleet andere insteek vraagt dan een campagne rondom jouw belangrijkste beurs van het jaar. En wat wil je met de campagne bereiken? Waar gaan we voor?

Wat gebeurt er op jouw markt en wie wil je overtuigen?

Als we wat langer met je werken, weten we het waarschijnlijk allemaal al. Zo niet, dan gaan we er eens lekker voor zitten om het speelveld goed te analyseren. Wat gebeurt er allemaal op jouw markt , waar liggen kansen, waar schuilen valkuilen? Wat is eerder gedaan? Ook krijgen we haarscherp in beeld wie we willen overtuigen, waar we deze mensen vinden en wat ze aan overtuiging nodig hebben om jouw klant te worden.

Kanalenkeuzestress

De mogelijkheden om je doelgroepen te bereiken zijn zo’n beetje eindeloos. Dat klinkt leuk (en dat is het ook wel), maar het maakt de zoektocht naar de juiste campagnestrategie niet makkelijker. Maar goed, we zijn niet vies van een uitdaging. Want hoewel we niet alles kunnen inzetten, we vinden wel altijd de beste combinatie van middelen, kanalen en timing. Daarbij zijn we niet bang om het heel anders te doen dan je misschien zou verwachten. 

Verrassende combinaties

Soms zijn de meest verrassende combinaties van kanalen en activiteiten succesvoller dan je in eerste instantie denkt. Dus zenden we jouw campagne bijvoorbeeld op landelijke radio uit, ook al heb je met je winkels geen landelijke dekking. Blijken mensen je zo leuk te vinden dat ze honderd kilometer voor je willen rijden. Of combineren we een opvallende online campagne richting de kopers van jouw verzekeringsproduct met een ‘old school’ direct marketingcampagne naar alle intermediairs waarmee je werkt. Whatever it takes. 

Budget, budget, budget

Over geld praten lijkt soms taboe, maar voor je campagne is dit nogal bepalend. Dat budget moet namelijk enigszins overeenkomen met je doelstellingen. Dat wil niet zeggen dat je je hele marketingbudget over de balk moet gooien, maar wel dat je met het kleinste budget niet de grootste wonderen kan verwachten. Aan de andere kant houden we wel van een uitdaging. Grote ambities met minder grote budgetten zijn soms ook een goede combinatie, als we… juist, als we die slimme campagnestrategie neerzetten.

Hand-in-hand met je campagneconcept

Een kansrijke campagnestrategie gaat hand-in-hand met een sterk campagneconcept . Want hoe je de boodschap brengt, is misschien nog wel belangrijker dan waar en wanneer je dat doet. Je moet opvallen, zodat je de rest ontstijgt. Je moet zorgen dat je de juiste snaar raakt, zodat je jouw doelgroepen op de best mogelijke manier kunt beïnvloeden. Daar heb je simpelweg een goed idee of, liever gezegd, een berg goede ideeën voor nodig.

Online campagnes

Grote kans dat (een deel van) je campagne online plaatsvindt. Daar waar jouw doelgroep is. Dus kijken we naar de zoektermen waar jouw doelgroep je op vindt. En over vinden gesproken: we willen ook weten wát jouw doelgroep vindt. Met slimme tools  verzamelen we realtime feedback van je publiek. Zonder met een bord omhoog te staan dat ze moeten lachen of applaudisseren. Klaar om gelanceerd te worden?